MARKA OSOBISTA – warto nad nią pracować – Inspiruj mnie

MARKA OSOBISTA – warto nad nią pracować

Silna i świadomie budowana marka osobista potrzebna jest zarówno przedsiębiorcom, freelancerom, osobom poszukującym pracy na etacie, jak i pracownikom. To must have dzisiejszych czasów. To sposób na wyróżnienie się z tłumu, budowanie widoczności, nawiązywanie i budowanie bazy kontaktów biznesowych.

Chcąc budować SILNĄ i AUTENTYCZNĄ markę osobistą, powinieneś wiedzieć, DLACZEGO robisz to, co robisz. Jakie jest Twoje “dlaczego”. Dlaczego wstaję rano. Co mnie motywuje. Co sprawia, że mi się chce. Pomocna w tym będzie książka Simona Sinka “Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”. Warto po nią sięgnąć nie tylko przy budowaniu marki osobistej. To dobra lektura dla tych, którzy chcą odkryć “dlaczego”. 

Jeśli zdefiniujesz swoje “Dlaczego” będziesz w stanie swoją pasją INSPIROWAĆ INNYCH, a inspiracja to podstawa udanego działania.

Dopiero po tym jak określisz DLACZEGO robisz to, co robisz przejdź do tego, jak i co należy zrobić. Większość z nas robi to w odwrotnej kolejności.

“Im bardziej lubisz siebie, tym mniej jesteś jak wszyscy inni, co czyni cię wyjątkowym” 

~ Walt Disney

Budowanie marki osobistej skupia się na SAMOŚWIADOMOŚCI, odkrywaniu prawdziwej TOŻSAMOŚCI i kształtowaniu jej atrybutów oraz skutecznym KOMUNIKOWANIU tożsamości.

Tożsamość to sposób w jaki chcemy być identyfikowani przez naszych odbiorców. To zespól podstawowych atrybutów, dzięki którym marka może wyróżnić się na tle konkurencji. Tożsamość to, to kim jesteś. Tożsamości nie można mylić z wizerunkiem. Wizerunek to odzwierciedlenie marki w umysłach odbiorców. Sposób, w jaki postrzegają Cię inni. To zewnętrzne oznaki, często zniekształcone przez subiektywny odbiór otoczenia.

FILARY MARKI OSOBISTEJ:

1. CECHA WYRÓŻNIAJĄCA
Odnalezienie cechy charakterystycznej, czegoś co Cię wyróżnia. Dzięki temu, że się wyróżnisz możesz oferować innym coś, co mogą uzyskać tylko u Ciebie. Pracuj na emocjach, dzięki nim ludzie zapamiętają Cię lepiej. Wzbudzaj pozytywne emocje.

2. AUTENTYCZNOŚĆ
Nie udawaj kogoś kim nie jesteś. Autentyczność, czy prawdziwość tego, co sobą przedstawiasz, jak się zachowujesz, co robisz i co mówisz. Elementy te wpływają na to, czy pojawi się zaufanie do twojej marki.

3. UŻYTECZNOŚĆ
Marka odbierana jako silna to taka, która ma wpływ na życie innych ludzi. Cecha, którą możesz zaoferować innym powinna być dla nich przydatna i użyteczna. Od tego zacznie się zainteresowanie potencjalnych nabywców.

4. REPUTACJA
Reputacja marki osobistej jest wynikiem komunikacji i interakcji z grupą docelową. Jest odpowiedzią na to jak postrzegają Cię inni, a wpływa na to między innymi użyteczność i jakość oferowanego przez Ciebie produktu lub usługi, zachowanie w kontakcie z kontrahentami, to kim się otaczasz, czyli z kim współpracujesz, a nawet jak wyglądasz i co publikujesz w social mediach.

TRZY ETAPY BUDOWANIA MARKI OSOBISTEJ:

1. ROZPOZNAWALNOŚĆ
Określenie do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć. Jeśli to już jest ustalone przekazujesz informacje o sobie do odbiorców, wykorzystując dostępne narzędzia komunikacyjne.

2. BUDOWANIE REPUTACJI
Reputację można zbudować na wcześniej zdobytym doświadczeniu i kompetencji w danej dziedzinie oraz odniesionych w niej sukcesach lub też posiadanie zestawu cech pożądanych w danej dziedzinie.

3. ZDOBYWANIE KLIENTÓW
Gdy posiadasz reputację musisz zbudować w odbiorcach przekonanie, że potrzebują współpracy z tobą. Przekonanie to powinno zakończyć się rzeczywistą współpracą.

“Silna marka osobista oparta jest na fundamentach zbudowanych z wartości. Rozpoznawalność to z kolei skutek uboczny budowania silnej marki, a nie jej podstawowa wartość”.

~ Barbara Stawarz-Garcia

Siła marki osobistej opiera się na know how, autentyczności oraz spójności z wyznawanymi wartościami. Marka to obietnica korzyści, skuteczna komunikacja Twoich wartości.


Określ wartości, którymi kierujesz się w życiu zawodowym i prywatnym.

Zastanów się co jest dla Ciebie najważniejsze w relacjach z klientem, z Twoimi partnerami biznesowymi? Jakie wartości cenisz w życiu najbardziej? Warunek jest jeden: muszą to być wartości szczere – nie tylko deklarowane, ale również praktykowane.

Prezentując światu wartości, z którymi się identyfikujesz, pasje, które realizujesz, budujesz więź z odbiorcami. Autentyczność, wizja i misja, którą realizujesz, wyznawane wartości – wszystko to buduje zaufanie. Spójność i lojalność wobec wartości, podnoszenie kompetencji, troska o jakość usług, merytoryczność, konsekwencja i wytrwałość w wyżej wymienionych kwestiach przeradza się w wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.

KORZYŚCI Z POSIADANIA SILNEJ MARKI OSOBISTEJ:

POMAGA osobom z którymi się stykasz:
– zaoszczędzić czas
– przekazać określny komunikat
– zapewnić tożsamość osobom, które korzystają z Twojej marki

POZWALA TOBIE na:
– łatwiejszą dywersyfikację działań i wejście na nowe rynki
– wybaczanie błędów (silnym markom wybaczamy łatwiej)
– osiąganie wyższych premii cenowych – chętniej płacimy wyższą cenę za pewność i bezpieczeństwo, które zapewnia silna marka
– wzmacnianie biznesu (brandu), który za Tobą stoi
– łatwiejsze zdobywanie kontaktów biznesowych


O wiele chętniej korzystamy i przywiązujemy się do marek, za którymi stoją prawdziwe osoby.  Osoby, które cechują doświadczenie i pasja. Silna marka osobista pomoże Ci nie tylko zbudować lojalną społeczność. Sprawi również, że staniesz się autorytetem wśród istotnej dla Ciebie grupie docelowej. Odbiorcy zaczną się przywiązywać do marki, a nawet i utożsamiać z nią.

Do pracy nad swoją marką osobistą w social mediach polecam eksperta w tej dziedzinie – Marcina Kwintkiewicza – i jego Kwintesencję: https://kwintesencja.eu/

JEŚLI NIE WIESZ od czego zacząć i jak BUDOWAĆ SILNĄ i AUTENTYCZNĄ MARKĘ OSOBISTĄ – polecam Ci mój WORKBOOK “Buduj silną i autentyczną markę osobistą” (sprawdź tutaj) 

Przykładowe książki o marce osobistej:

Agnieszka Walczak-Skałecka “Silne marki osobiste zmieniają świat”
Mateusz Grzesiak “Marka osobista w kształtowaniu kariery zawodowej kadry menedżerskiej”
Mateusz Grzesiak “Personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą”
Monika Gawanowska “Marka osobista bez tajemnic”
Ewa Wilmanowicz “Osobista reputacja. Jak budować markę w dobrym stylu”
Krzysztof Wadas “Strategia marki krok po kroku. Czyli jak z marek małych zrobić marki wielkie”
Angelika Chimkowska “Autentyczny personal branding, czyli silna marka osobista w praktyce”
Jacek Kall “Jak zbudować silną markę od podstaw”
Jacek Kotarbiński “Marka 5.0”

Udostępnij

Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Twój koszyk
Shop cart Twój koszyk jest pusty