Jeśli chcesz budować swoją markę osobistą RÓB TO W OKREŚLONYM CELU. Zastanów się, co jest Twoim celem. Do czego jest Ci potrzebna silna marka osobista? Co chcesz osiągnąć za jej pomocą? Do czego dążysz budując swoją markę osobistą?
Stwórz wizję i misję swojej marki. Wizja to cel, do którego zmierzasz ze swoją marką. Pełni funkcję wewnętrznego drogowskazu. Ma Cię skłaniać do podjęcia długookresowych działań. Zadaj sobie pytanie: „W którym miejscu chcę być ze swoją marką za rok, za 5 czy 10 lat?
Wizję należy rozpatrywać na kilku ważnych dla Ciebie poziomach:
– osobistym, zawodowym co będę robić?
– finansowym ile chcę zarabiać?
– zdrowotnym jakie będzie moje zdrowie, kondycja fizyczna?
– społecznym kto będzie wokół mnie?
Ważne, aby Twoja wizja była ambitna, odważna i atrakcyjna dla Ciebie. Dzięki temu bardzo łatwo określisz strategię i cele swojej marki osobistej. To będzie Cię motywować do działania i wywoływać uśmiech na Twojej twarzy. Najzwyczajniej – będzie Ci się chciało 🙂
„Twoje wizje staną się jasne tylko wtedy, gdy będziesz mógł zajrzeć do własnego serca. Kto wygląda na zewnątrz, śpi; kto zagląda do środka, budzi się.”
~ Carl Gustaw Jung
PO CO WYZNACZAĆ SOBIE CEL? JAKI TO MA SENS?
Badania neuropsychologów potwierdziły, że gdy stawiamy sobie cel do wykonania zachowujemy się tak, jakby był on już częścią nas. Za dążenie do osiągnięcia celu jest odpowiedzialny jeden z neuroprzekaźników – dopamina. W sytuacji gdy nasz mózg jest stymulowany przez osiągnięcia, powoduje ona uczucie przyjemności. Gdy jesteśmy na drodze do zrealizowania naszych celów, dopamina sprawia, że czujemy się dobrze. Satysfakcja, jaką odczuwamy realizując postawiony przed sobą cel, pomaga wzmocnić poczucie własnej wartości i pewności siebie.
POSIADANIE CELÓW JEST POMOCNE Z WIELU POWODÓW m.in.:
– pomagają ukierunkować uwagę
– zwiększają zaangażowanie w działanie
– pozwalają dłużej wytrwać w działaniu
– skłaniają do tworzenia planów
Jak wyznaczać cele? I tutaj pomocna będzie jedna z najpopularniejszych i prostych metod wyznaczania celów, czyli METODA SMART, która sprawdza się doskonale również przy wyznaczaniu celów dla naszej marki osobistej.
Co dokładnie oznacza skrót SMART?
S – szczegółowy, konkretny, jednoznaczny
M – mierzalny (po czym poznasz, że został osiągnięty)
A – ambitny, ważny, motywujący do działania
R – realny, możliwy do zrealizowania
T – terminowy, określony w czasie
Pomocne pytania:
S – Co jest do osiągnięcia? Dlaczego cel ma być osiągnięty? Kto jest związany z Twoim celem?
M – Skąd będziesz wiedzieć, że cel został osiągnięty? Po czym poznasz, że został osiągnięty? Jaki miernik przyjmiesz? (np. ilość klientów, ilość wejść na stronę)
A – Czy osiągnięcie wyznaczonego celu jest dla Ciebie wystarczająco ważne? W jakim celu chcesz to zrobić? Czy będzie na tyle atrakcyjny, że zmotywuje Cię do działania?
R – Czy wyznaczony cel jest możliwy do zrealizowania? Ustalenie celu poza naszym zasięgiem szybko wpłynie na demotywację oraz rezygnacją z działań prowadzących do jego osiągnięcia
T – Jaki jest termin realizacji celu? Jaka jest dokładna data? Ustal termin realizacji. Termin wykonania uruchamia w naszej głowie wewnętrzny tykający zegar. Pozwala mierzyć efekty i wprowadzać ewentualne korekty. Jeśli nie ustalisz dokładnego terminu zakończenia, istnieje prawdopodobieństwo przeciągania realizacji lub jej brak (przecież mam czas).
„Cały świat usuwa się z drogi człowiekowi, który wie dokąd zmierza„.
Steve Jobs
Określając swoje cele miej na uwadze swoje wartości – dużo łatwiej jest nam zaangażować się w realizację celów, które są zgodne z wyznawanymi przez nas wartościami. Nasze najgłębsze wartości są czymś spójnym i jeśli motywują Cię do działania teraz, to prawdopodobnie, będą motywować Cię również za rok, czy 5 lat.
Posiadając wyraźny, spisany cel, będziesz mógł/mogła lepiej tworzyć markę osobistą, która będzie dążyła do osiągnięcia tego, o czym marzysz.
Jak będzie wyglądał TWÓJ CEL MARKI OSOBISTEJ, kiedy go „wySMARTujesz”?
JEŚLI NIE WIESZ od czego zacząć i jak BUDOWAĆ SILNĄ i AUTENTYCZNĄ MARKĘ OSOBISTĄ – polecam Ci mój WORKBOOK “Buduj silną i autentyczną markę osobistą” (sprawdź tutaj)
Przykładowe książki o marce osobistej:
Agnieszka Walczak-Skałecka “Silne marki osobiste zmieniają świat”
Mateusz Grzesiak “Marka osobista w kształtowaniu kariery zawodowej kadry menedżerskiej”
Mateusz Grzesiak “Personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą”
Monika Gawanowska “Marka osobista bez tajemnic”
Ewa Wilmanowicz “Osobista reputacja. Jak budować markę w dobrym stylu”
Krzysztof Wadas “Strategia marki krok po kroku. Czyli jak z marek małych zrobić marki wielkie”
Angelika Chimkowska “Autentyczny personal branding, czyli silna marka osobista w praktyce”
Jacek Kall “Jak zbudować silną markę od podstaw”
Jacek Kotarbiński “Marka 5.0”